Van Huis uit

HELMERT WOUDENBERG

In Van Huis uit grijpt Helmert Woudenberg terug op twee eerdere solo’s, namelijk Übermensch en Waterman. Beide monologen worden in een nieuwe vorm naast elkaar op één avond gespeeld.

Twee jongens groeien op in andere tijden en verschillende omgevingen.

De een op het platteland, nog voor de Eerste Wereldoorlog, in een Duits gezin met veel huiselijk geweld onder een sterke vader en een zwakke moeder. Mijn moeder is bij uitstek een vrouw, hoe ze hier vinden dat een vrouw hoort te zijn. Minzaam en geduldig. Bereid zich onvoorwaardelijk op te offeren voor haar gezin en volkomen op te gaan in de dienstbaarheid die ze geacht wordt mijn vader te verlenen. Dit verhaal is gebaseerd op wat er bekend is over de jeugd van Hitler.

De ander groeit op in Amsterdam, in de Tweede Wereldoorlog, in een Joods gezin van veertien kinderen met een sterke moeder en een zwakke vader. De Joden moeten zich aanmelden voor deportatie. Wil mijn vader dat gaan doen, mag dat van mijn moeder niet. Zegt ze: ‘We gaan niet. Nooit. En het zal wel loslopen allemaal. Wie zijn wij nou?Wij zijn toch niet belangrijk voor ze? Ze weten niet eens van ons bestaan’. Maar dat weten ze wel. Dit verhaal is gebaseerd op het aangrijpende onderduikverhaal van de joodse Hatty (Hartog) Waterman.

In Van Huis uit staan twee onthutsende verhalen tegenover elkaar, verhalen waarin we zien hoe de maatschappelijke omstandigheden, maar toch vooral het contact met onze ouders, bepalend zijn voor hoe we als volwassenen in het leven komen te staan.

Helmert Woudenberg vertelt een meeslepend onderduikverhaal. Op het eerste gezicht lijkt hij onuitstaanbaar, de Joodse Hatty Waterman – zo’n aan zijn stoel gekluisterde mopper-opa die alleen maar over vroeger kan praten: ‘Ik heb de oorlog nog overleefd.’ Om vervolgens uit te weiden over alle verschrikkingen die de Joden zijn aangedaan in de Tweede Wereldoorlog. Maar het moralistische geschiedenislesje in Helmert Woudenbergs solovoorstelling Waterman verandert al snel in een meeslepend onderduikverhaal, meesterlijk verteld door Woudenberg, die van de oude knorrepot een beklagenswaardig personage maakt zonder een moment sentimenteel te worden. Vincent Kouters (de Volkskrant), over Waterman

Ook met deze voorstelling bewijst Helmert Woudenberg weer dat hij de grootmeester van het solotoneel is. Henk van Gelder (NRC), over Übermensch

Drieluik Helmert Woudenberg

Helmert Woudenberg was één van de gezichtsbepalende acteurs van het Werkteater, het gezelschap dat in de zeventiger en tachtiger jaren nationaal en internationaal furore maakte met voorstellingen over actuele en controversiële onderwerpen. Daarna maakte hij vele spraakmakende solo-voorstellingen, zoals Fortuin, Waterman en Landverrader. Tot op de dag van vandaag gaat hij onverdroten door met het maken van geëngageerd en gedreven theater. Dit najaar drie dagen in Oostblok, met drie verschillende voorstellingen. Uw kans om in te halen, opnieuw te zien, kennis te maken. In elk geval de kans om je te laven aan oervorm van het toneel: een mens dat opstaat en je een verhaal vertelt.

Programma

►► Do 26 oktober 20:30 uur Landverrader
►► Vr 27 oktober 20:30 uur Van Huis uit
►► Zo 29 oktober 15:00 uur Diep Verscholen in het Woud

BESTEL KAARTEN

Datum: vrijdag 27 oktober 2017
Tijd: 20.30 uur
Duur: 2 x 60 minuten (+pauze)
Genre: theater | solo

KEUKEN GEOPEND

In het kader van de voorstelling is onze deze avond keuken geopend.

Wilt u komen eten deze avond? Dan kunt u reserveren door te mailen naar restaurant@oostblok.nl.

Online zijn kaarten €2,00 goedkoper dan aan de kassa.

  • Instagram
  • Instagram