ARCHIEF: Bep, dochter van Rietveld

AUDREY BOLDER

In de solovoorstelling Bep, dochter van Rietveld geeft actrice Audrey Bolder op vernuftige en ontwapenende wijze een stem aan de bonte stoet personages die het leven van ’s lands bekendste architect kleurden. Zij doet dit door de ogen van oudste dochter Bep en ontrafelt zo onvertelde verhalen en familiegeheimen.

Bep, dochter van Rietveld is een levendige, fysieke, gemonteerde monoloog, waarin we het leven van de familie Rietveld zien door de ogen van oudste dochter van vader Gerrit, Elisabeth Eskes-Rietveld (Bep, 1913 – 1999). Actrice Audrey Bolder geeft een stem aan een bonte stoet personages die het leven van het gezin kleurden. Op vernuftige en ontwapenende wijze ontrafelt ze zo de familiegeheimen van misschien wel ’s lands bekendste architect. Het gezin Rietveld kende vele moeilijke jaren. Naast de armoede begon het gebrek aan toewijding van vader Gerrit een rol te spelen toen hij een affaire kreeg met zijn opdrachtgever Truus Schröder voor wie hij het Rietveld-Schröderhuis ontwierp. Bep, zelf ook een begenadigd schilderes die het ambacht leerde van Charley Toorop, liet veel werk na dat zij onder anderen in de Jappenkampen in Nederlands-Indië schilderde. Zij koos ervoor om hier geen aandacht voor te vragen en dit vanuit de luwte te doen, gaf haar werken veelal weg en documenteerde niets. De kinderen van Bep zijn een zoektocht naar haar doeken gestart om de nalatenschap van hun moeder te bundelen en zo de aandacht te geven die zij verdienen.

De muziek van componist en arrangeur Willem Friede (o.a. New Cool Collective) stuwt de voorstelling voort en voorziet van tegenkleur. De rode draad in Bep, dochter van Rietveld is de tegenstelling tussen vader en dochter, waarin grenzeloze ambitie staat tegenover onbaatzuchtige toewijding. De vraag ‘Welke offers zijn legitiem om je doel te bereiken en kunstenaar te zijn?’ neem een centrale rol in.

Over het gezelschap:
Actrice en zangeres Audrey Bolder (1970) studeerde in 1997 af aan de Acteursopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Zij studeerde zang bij Esther Maas Vocal training in Amsterdam.
Audrey speelde bij diverse theatergezelschappen en was zeven jaar de helft van het succesvolle cabaretduo Bolder & Plante. Op televisie is Audrey te zien in verschillende films, series en commercials.
Bep, dochter van Rietveld is haar eerste solovoorstelling.

Voor meer informatie: www.audreybolder.nl/bep

Credits:
Idee, tekst en spel: Audrey Bolder | Composities: Willem Friede | Regie: Titus Tiel Groenestege | Dramaturgie: Jannet van Lange | Lichtontwerp en Vormgeving: Claus den Hartog | Techniek: Gijs ‘t Hoen | Kostuum: Roos Smith.
Foto: Joris van Bennekom.

Deze voorstelling is onderdeel van de programma reeks #Stof.
Eens per maand organiseren wij rond voorstellingen met grote thema’s, die stof tot nadenken geven, extra programma. Wetenschappers, schrijvers, andere kunstenaars of ervaringsdeskundigen delen hun kennis en gaan in gesprek.

In dat kader zaterdag 10 december een lezing van kunsthistoricus Sietske Roorda over de abstracte kunst.

De Stijl is een stroming van grote namen, zoals Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld en Theo van Doesburg. De leden van deze Nederlandse kunstbeweging uit het begin van de 20ste eeuw bestond op één vrouw na geheel uit mannen. De kunst, vormgeving en architectuur van De Stijl suggereert door zijn abstracte geometrische vormen objectiviteit en neutraliteit. In theorie wilde geestelijk vader Mondriaan geen hiërarchie, centraliteit of bijzonderheden in zijn esthetiek.

Zij biedt in haar lezing een female gaze op de abstractie van De Stijl en laat zien dat abstracte kunst wel degelijk een perspectief geeft en nog steeds invloed heeft op hedendaagse vrouwen. Haar vertrekpunt is hierbij de Mondriaan jurk van Yves Saint Laurent.

Sietske Roorda (1986) is een kunstcriticus die meestal over hedendaagse beeldende kunst schrijft, vooral politiek geëngageerde kunst, feministische kunst en fotografie. Ze heeft kunstgeschiedenis gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam na een jaar in de Verenigde Staten te hebben gestudeerd aan Ithaca College, New York. Ze schrijft onder andere voor het Financiele Dagblad, Metropolis M, Vileine.com en Tubelight.

Moderatie: Barbara Nieuwkoop – zij schrijft een niet normatieve column over moederschap op Vileine.com.

BESTEL KAARTEN

Datum: zaterdag 10 december
Tijd: 20.00 uur
Genre: theater

Online zijn kaarten €2,00 goedkoper dan aan de kassa.

  • Instagram
  • Instagram